Temat: Wiosenne ptaki. Opracowała :Paulina Szkotak
Cele:
· rozpoznawanie i nazywanie wybranych ptaków,
· naśladowanie sposobu poruszania się i ich odgłosów wybranych ptaków,
· rozwijanie słuchu poprzez rozpoznawanie i różnicowanie głosów ptaków,
· rozwijanie sprawności manualnych.
1. Wiosenne opowiadanie o ptakach.
Pewnego dnia w drugiej połowie marca Pan Eustachy postanowił wyjść na poszukiwanie ptasich zwiastunów wiosny. Spakował do plecaka kanapki, lornetkę, notes, płaszcz przeciwdeszczowy i wyruszył na łąki nad niedużą rzeką. Nie zaszedł jeszcze daleko, a już nad jego głową rozległy się dobrze znane mu głosy
– to przeleciało stado skowronków. Teraz ptaki trzymały się razem. Ale Pan Eustachy wiedział, że niebawem ta grupka pierzastych przyjaciół rozstanie się i każdy skowronek będzie szukać na łące albo na polu miejsca na gniazdo. Łąki nad rzeką nie zawiodły naszego obserwatora. Z daleka zauważył duże ciemne sylwetki odpoczywających gęsi. Nie podchodził za blisko – wiedział, że te bardzo płochliwe ptaki potrzebują teraz spokoju, żeby najeść się przed dalszą drogą. W końcu mają do pokonania jeszcze kilka tysięcy kilometrów, dzielących je od dalekiej Syberii. Tam zbudują gniazda. Obserwując w ciszy i skupieniu pasące się gęsi, Pan Eustachy usłyszał znajome szczebiotanie. Po chwili mignęła mu przed oczami smukła ptasia sylwetka z długim rozwidlonym ogonem. Nasz znajomy nie posiadał się ze szczęścia rozpoznał bowiem jaskółkę dymówkę. Długi ogon w kształcie widełek pomaga odróżnić ją od dwóch innych spotykanych w Polsce jaskółek: oknówki i brzegówki. Dymówki przylatują do nas wiosną z Afryki. Często wracają w okolicę, gdzie przyszły na świat jako pisklęta. Pan Eustachy wracał do domu bardzo zadowolony. Jego radość stała się jeszcze większa, kiedy na tle błękitnego wiosennego nieba zobaczył pierwszego w tym roku szybującego bociana. Zastanawiał się, czy to ten sam ptak, który każdej wiosny powracał zawsze do gniazda na dachu stodoły jego przyjaciela, Pana Edwarda.
Rozmowa na temat opowiadania:
- Jakie ptaszki po drodze spotkał pan Eustachy?
- Jak wyglądały napotkane ptaki?
- Jaki ptak uwił gniazdo na dachu stodoły?
2. „Czyj to głos?”– Zgaduj-zgadula. Rozwiązywanie zagadek, słuchowych, słownych i obrazkowych. Rodzic włącza odgłosy ptaków.
Zadaniem dzieci jest odgadnięcie głosu ptaka.
· Kukułka https://www.youtube.com/watch?v=qG9W69vlmSA
· Bocian https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w
· Skowronek https://www.youtube.com/watch?v=X1X_UVQN1u0
· Jaskółka https://www.youtube.com/watch?v=CbU3xzIyKTo
Nogi ma czerwone, cienkie jak patyki, a po nasze żabki przybył aż z Afryki.
Wzbija się w niebo śpiewak malutki,
Z góry przesyła wiosenne nutki,
A każda nuta dźwięczy jak dzwonek
I już wiadomo, że to........
( Skowronek)
Siedzi sobie na buku i woła: kuku, kuku ( Kukułka)
Gniazdko z błota lepi pod dachu okapem. Przylatuje z wiosną, aby uciec latem. ( Jaskółka)
3. Zabawa ruchowa – „Kukułeczka kuka” – zabawa ruchowa przy wyliczance. Dzieci siadają „po turecku” w kręgu, układają ręce za plecami w formie gniazdka. Jedno z nich (kukułeczka) dostaje od nauczyciela jajeczko (piłkę), które musi podrzucić wybranemu dziecku (ptaszkowi) do „gniazdka”. „Kukułka” „lata” po obwodzie koła z „jajem”, mówiąc wyliczankę:
Kukułeczka kuka,
wolnych gniazdek szuka,
do kogo przyleci –
ten wychowa dzieci!
W czasie deklamowania wyliczanki „kukułka” podrzuca wybranemu dziecko „jajo” i szybko ucieka. „Ptak”- dziecko, które otrzymało „jajo” goni „kukułkę”, by ta po obiegnięciu koła nie zajęła jego miejsca. Jeśli mu się nie uda złapać „kukułki”, wtedy on przejmuje jej rolę, a zabawa zaczyna się od początku. Rodzic przed rozpoczęciem zabawy dyskutuje z dziećmi na temat zasad bezpieczeństwa, zwraca uwagę na kierunek biegu oraz odpowiednie trzymanie rąk, aby nie przeszkadzać innym w biegu.
Pomoce: jajeczko lub piłka.
4. Wykonujemy pracę przestrzenną z pomocą rodziców.
Dla 4 latków dodatkowa karta pracy:
Zachęcam do podzielenia się pracą dziecka- poprzez zrobienie zdjęcia/ skanu jego pracy i wysłanie na przedszkole35sos@interia.pl