Temat: Wiosenne ptaki.                                                        Opracowała :Paulina Szkotak

Cele:

·         rozpoznawanie i nazywanie wybranych ptaków,

·         naśladowanie sposobu poruszania się i ich odgłosów wybranych ptaków,

·         rozwijanie słuchu poprzez rozpoznawanie i różnicowanie głosów ptaków,

·         rozwijanie sprawności manualnych.

1.      Wiosenne opowiadanie o ptakach.

Pewnego dnia w drugiej połowie marca Pan Eustachy postanowił wyjść na poszukiwanie ptasich zwiastunów wiosny. Spakował do plecaka kanapki, lornetkę, notes, płaszcz przeciwdeszczowy i wyruszył na łąki nad niedużą rzeką. Nie zaszedł jeszcze daleko, a już nad jego głową rozległy się dobrze znane mu głosy

– to przeleciało stado skowronków. Teraz ptaki trzymały się razem. Ale Pan Eustachy wiedział, że niebawem ta grupka pierzastych przyjaciół rozstanie się i każdy skowronek będzie szukać na łące albo na polu miejsca na gniazdo. Łąki nad rzeką nie zawiodły naszego obserwatora. Z daleka zauważył duże ciemne sylwetki odpoczywających gęsi. Nie podchodził za blisko – wiedział, że te bardzo płochliwe ptaki potrzebują teraz spokoju, żeby najeść się przed dalszą drogą. W końcu mają do pokonania jeszcze kilka tysięcy kilometrów, dzielących je od dalekiej Syberii. Tam zbudują gniazda. Obserwując w ciszy i skupieniu pasące się gęsi, Pan Eustachy usłyszał znajome szczebiotanie. Po chwili mignęła mu przed oczami smukła ptasia sylwetka z długim rozwidlonym ogonem. Nasz znajomy nie posiadał się ze szczęścia rozpoznał bowiem jaskółkę dymówkę. Długi ogon w kształcie widełek pomaga odróżnić ją od dwóch innych spotykanych w Polsce jaskółek: oknówki i brzegówki. Dymówki przylatują do nas wiosną z  Afryki. Często wracają w okolicę, gdzie przyszły na świat jako pisklęta. Pan Eustachy wracał do domu bardzo zadowolony. Jego radość stała się jeszcze większa, kiedy na tle błękitnego wiosennego nieba zobaczył pierwszego w tym roku szybującego bociana. Zastanawiał się, czy to ten sam ptak, który każdej wiosny powracał zawsze do gniazda na dachu stodoły jego przyjaciela, Pana Edwarda.

Rozmowa na temat opowiadania:

- Jakie ptaszki po drodze spotkał pan Eustachy?

- Jak wyglądały napotkane ptaki?

- Jaki ptak uwił gniazdo na dachu stodoły?

2.       „Czyj to głos?”– Zgaduj-zgadula. Rozwiązywanie zagadek, słuchowych, słownych i obrazkowych. Rodzic włącza odgłosy ptaków.

 Zadaniem dzieci jest odgadnięcie głosu ptaka.

·         Kukułka https://www.youtube.com/watch?v=qG9W69vlmSA

·         Bocian https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w

·         Skowronek https://www.youtube.com/watch?v=X1X_UVQN1u0

·         Jaskółka https://www.youtube.com/watch?v=CbU3xzIyKTo

 

 

 

Nogi ma czerwone, cienkie jak patyki, a po nasze żabki przybył aż z Afryki.                                       

Wzbija się w niebo śpiewak malutki,                              

Z góry przesyła wiosenne nutki,

A każda nuta dźwięczy jak dzwonek

I już wiadomo, że to........

( Skowronek)                                                              

 

Siedzi sobie na buku i woła: kuku, kuku ( Kukułka)

                                                                        

 

Gniazdko z błota lepi pod dachu okapem. Przylatuje z wiosną, aby uciec latem. ( Jaskółka)

                                                                       

 

 

 

 

3.      Zabawa ruchowa – „Kukułeczka kuka” – zabawa ruchowa przy wyliczance. Dzieci siadają „po turecku” w kręgu, układają ręce za plecami w formie gniazdka. Jedno z nich (kukułeczka) dostaje od nauczyciela jajeczko (piłkę), które musi podrzucić wybranemu dziecku (ptaszkowi) do „gniazdka”. „Kukułka” „lata” po obwodzie koła z „jajem”, mówiąc wyliczankę:

 

Kukułeczka kuka,

wolnych gniazdek szuka,

do kogo przyleci –

ten wychowa dzieci!

 

W czasie deklamowania wyliczanki „kukułka” podrzuca wybranemu dziecko „jajo” i szybko ucieka. „Ptak”- dziecko, które otrzymało „jajo” goni „kukułkę”, by ta po obiegnięciu koła nie zajęła jego miejsca. Jeśli mu się nie uda złapać „kukułki”, wtedy on przejmuje jej rolę, a zabawa zaczyna się od początku. Rodzic przed rozpoczęciem zabawy dyskutuje z dziećmi na temat zasad bezpieczeństwa, zwraca uwagę na kierunek biegu oraz odpowiednie trzymanie rąk, aby nie przeszkadzać innym w biegu.

Pomoce: jajeczko lub piłka.

4.      Wykonujemy pracę przestrzenną z pomocą rodziców.

 

 

Dla 4 latków  dodatkowa karta pracy:

                           

 

Zachęcam do podzielenia się pracą dziecka- poprzez zrobienie zdjęcia/ skanu jego pracy i wysłanie na przedszkole35sos@interia.pl