Temat kompleksowy:     Nadeszła wiosna

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

·         obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie – określanie cech charakterystycznych dla wiosny;

·         rozwijanie umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania w zakresie 10;

·         rozwijanie sprawności manualnej;

·         rozwijanie poczucia rytmu i pamięci muzycznej;

·         rozwijanie analizy i syntezy słuchowej;

·         rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów;

·         rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter;

·         poznawanie litery ł – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,

·         kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów;

·         kształtowanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi;

·         kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i doskonalenie sprawności manualnej;

·         rozwijanie zdolności plastycznych i wyobraźni twórczej dziecka.

 

 

 

 

1)    Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10.  Utrwalenie zapisu graficznego kolejnych cyfr. Wdrażanie do umiejętności skupienia  uwagi, rozwijania pamięci i logicznego  myślenia.

Cele:

·         Dodaje i odejmuje na konkretach w zakresie dziesięciu;

·         potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu;

·         zna zapis graficzny poznanych liczb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przyjrzyj się dokładnie ilustracji. policz obiekty i w pustych okienkach wpisz ich liczbę. Pokoloruj obrazek.

 

Opis: Znalezione obrazy dla zapytania: zadania matematyczne dla zerówki do wydruku

 

 

Opis: Outlook.com - greetje1963@live.be

 

 

 

 

2)    „Przebiśnieg” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem papierowego talerzyka, kleju, nożyczek i płatków kosmetycznych. Wykonywanie kolejnych czynności zgodnie z instrukcją. Rozwijanie wyobraźni i predyspozycji plastycznych. Doprowadzenie pracy do  końca. Porządkowanie stanowiska pracy.

Cele:

·         Potrafi rozplanować swoją pracę;

·         rozwija sprawność manualną:

·         prawidłowo i bezpiecznie posługuje się nożyczkami.

 

Przebiśnieg z płatków kosmetycznych

Przebiśnieg - delikatny kwiatek, jeden ze zwiastunów wiosny. Do zrobienia go na kartce papieru potrzebować będziesz:

- waty

- płatków kosmetycznych

- kartki z bloku technicznego

- wycinanek / kolorowego bloku rysunkowego / kolorowego bloku technicznego (w moim przypadku)

- kleju

- nożyczek

- ołówka, gumki (żeby narysować elementy kwiatka do wycięcia)

Z płatków kosmetycznych wycinamy kształt płatków przebiśniegu: jeden płatek tniemy na pół, drugi przycinamy na kształt listka. Z kolorowego papieru wycinamy łodygę, liście, podłoże. 

Opis: materiały potrzebne do wykonania przebiśniegu

 

 

 

 

 

Opis: przebiśnieg z płatków kosmetycznych

 

 

 

Naklejamy wszystko na kartkę. Przyklejamy śnieg czyli watę. 

 

 

3)    „Wiosna w błękitnej sukience” – zapoznanie  ze  słowami  i melodią  piosenki.  Nauka piosenki  fragmentami  ze  słuchu.

Rozwijanie  pamięci  muzycznej, poczucia  rytmu. Podejmowanie prób samodzielnego  śpiewania.

Cele:

·         Zna słowa i melodię piosenki,

·         próbuje samodzielnie ją zaśpiewać.

 

Posłuchaj piosenki, spróbuj nauczyć się jej na pamięć.

Piosenka znajduje się pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=733cfng95PE

Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.

ref: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko,
wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.

Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy.
Wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca.

ref: Wiosna buja w obłokach…

Nocą się skrada z kotami,
chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie
i nie wie, że sosna rośnie.

ref: Wiosna buja w obłokach…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pokoloruj Panią Wiosnę

 

 

 

 

 

 

 

 

4)    „Przyjście wiosny” – wysłuchanie wiersza Jana Brzechwy. Wypowiadanie się pełnymi zdaniami na temat wiersza, uważne słuchanie utworu. Przeglądanie ilustracji   z wiosennym krajobrazem. Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy.

Cele:

·         Uważnie słucha utworu literackiego,

·          wypowiada się temat utworu,

 

Przyjście wiosny
Jan Brzechwa

Naplotkowała sosna,
że już się zbliża wiosna.

Kret skrzywił się ponuro:
„Przyjedzie pewnie furą”.

Jeż się najeżył srodze:
„Raczej na hulajnodze”.

Wąż syknął: „Ja nie wierzę.
Przyjedzie na rowerze”.

Kos gwizdnął: „Wiem coś o tym.
Przyleci samolotem”.

„Skąd znowu - rzekła sroka -
Ja jej nie spuszczam z oka
I w zeszłym roku, w maju,
Widziałam ją w tramwaju”.

„Nieprawda! Wiosna zwykle
Przyjeżdża motocyklem!”

„A ja wam to dowiodę,
Że właśnie samochodem”.

„Nieprawda, bo w karecie!”
„W karecie? Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko,
Przypłynie własną łódką”.

A wiosna przyszło pieszo -
Już kwiaty z nią się śpieszą,
Już trawy przed nią rosną
I szumią: „Witaj wiosno!”.

·         Jakie zwierzęta rozmawiały o przyjściu wiosny?

·         Jakie pojazdy wymieniały zwierzęta?

·         W jaki sposób przyszła wiosna?

 

Opis: Znalezione obrazy dla zapytania: wiosenne rebusy dla dzieci

 

 

5)   Wiosenne zagadki- rozwiązywanie zagadek o tematyce wiosennej.

Cele:

·         uważnie słucha tekstu zagadek

·         rozwiązuje wysłuchane zagadki

 

Gniazdko z błota ulepi, pod dachu okapem
Przylatuje wiosną aby uciec latem – (jaskółka)

Powraca do nas z dalekiej strony ma długie nogi i dziób czerwony
Dzieci się śmiały gdy go witały żabki płakały przez dzionek cały - (bocian)

Pływa w wodzie jak ryba oprócz tego jest znana
Że zasypia na zimę i nie lubi bociana -  (żaba)

W kropki ma spódnice, chętnie zjada mszyce
Gdy wierszyk powiedzą dzieci do nieba wnet poleci - (biedronka)

Gdy ciepły marzec powróci wiosną
Białe puchate na wierzbach rosną - (bazie)

Jeszcze śpi wszystko co żyje, jeszcze nic nie rośnie
A on śnieg przebije opowie nam o wiośnie - (przebiśnieg)

 

Ze snu zimowego budzą się zwierzęta,

tyle ich dokoła, że trudno spamiętać!

Całą długą zimę w jaskini przesiedział

ten brunatny olbrzym. Strzeżcie się ...(niedźwiedzia)

 

W białym stroju na mokradłach spaceruje już od rana,

uciekają przed nim żaby, bo się boją tego pana...

(bocian)

 

Obudził się głodny, więc jedzenia szuka,

dlatego dziś pusta jest jama ...(borsuka)

 

Kolczasta kuleczka... No, jakie to zwierzę?

- Nie można mnie nie znać! Przecież jestem ...(jeżem)

 

 

 

 

 

 

Karta pracy

Podziel nazwy obrazków na sylaby, wpisz odpowiednią ilość kółek pod nimi i

wyodrębnij głoskę w nagłosie.

 

 

 

 

 

 

6)    Odkrywanie litery ł: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Cele:

·         rozpoznaje i nazywa poznane litery,

·         poprawnie wykonuje zadania.

 

Opis: Znalezione obrazy dla zapytania: karta pracy z literą ł

 

 

Opis: https://1.bp.blogspot.com/-7YPeTb-hcms/Vub4XsQvcgI/AAAAAAAACo4/zvbcrz_Y5tojREDeLuPi6HbnW4aLalUOg/s1600/%25C5%2582.jpg

 

Zaznacz w tekście kolorem niebieskim głoski „ł”.