Temat: W kolorowym świecie tęczy. opracowała Małgorzata Kaliściak
Cele główny: utrwalenie wiadomości na temat charakterystycznych cech wiosny- zjawiska powstawania tęczy.
Dziecko:
· rozwija umiejętność uważnego słuchania;
· utrwala nazwy kolorów tęczy;
· dzieli wyrazy na sylaby;
· wyodrębniania pierwszą głoskę w wyrazach;
· rozwija sprawności manualne.
1. Wiersz- D. Kluska „Przygoda słońca z chmurkami”
Dziś bardzo wcześnie rano radosne słońce wstało.
Zagrzało, zaświeciło, grzecznie się przywitało.
I wstały też dwie chmurki, słoneczko na nie zerka...
Chcą się bawić w kolory? Czy może jednak w berka?
Wskoczyło więc za chmurki, te nagle pociemniały
i z nieba spadł na ziemię wcale nie taki mały
deszcz, co kałuże rozlał i rzece dodał siły...
I pomyślało słońce: „Co one narobiły?!”
„Jak wyjść? Co zrobić teraz?”- wciąż biedne się zadręcza.
Wreszcie się odważyło... Ach, jaka piękna tęcza!
Mieni się kolorami i wznosi się wysoko,
a rozbrykanym chmurkom słoneczko puszcza oko.
Pytania do wiersza- zwracamy uwagę na posługiwanie się pełnymi zdaniami.
- Co robiło słońce i chmury?
- Co się stało gdy słońce wyjrzało zza chmur?
- Czy widziałeś tęczę? Jaka ona jest? Jakie ma kolory? (czerwony, żółty, pomarańczowy, zielony, niebieski, fioletowy)
- Dzielimy na sylaby wyrazy: tęcza, czerwony, żółty, pomarańczowy, zielony, niebieski, fioletowy.
- Jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu: słońce, deszcz, pogoda, okno, kolory.
2. Zabawa rytmiczna „Wiosenne rytmy”
Układamy na dywanie rytm jaki dziecko ma odtworzyć np. łyżka oznacza tupnięcie, książka oznacza obrót, autko – klaśnięcie. Wykorzystujemy przedmioty, które mamy dostępne w domu i nadajemy im znaczenie. Dziecko wykonuje określone ruchy według rytmu. Następnie samodzielnie tworzy układ, który wykonuje opiekun. Długość zabawy jest zależna od zainteresowania dziecka- być może samo będzie szukało kolejnych przedmiotów aby układać nowe rytmy.
3. Film przedstawiający zjawisko podwójnej tęczy (2 minuty)
https://www.youtube.com/watch?v=8LaCtL6ApSw
Dziecko swobodnie wypowiada się na temat filmu, utrwala kolory tęczy.
4. Praca plastyczna.
Drukujemy ostatnią stronę i wykonujemy pracę plastyczną- możemy wykorzystać bibułę, plastelinę, farby, papier kolorowy (jeśli mamy dostępne w domu) lub po prostu kredki. Mile widziane łączenie kilku technik.
Zachęcam do podzielenia się pracą dziecka- poprzez zrobienie zdjęcia/ skanu jego pracy i wysłanie na przedszkole35sos@interia.pl