Temat: W kolorowym świecie tęczy.                opracowała Małgorzata Kaliściak

Cele główny: utrwalenie wiadomości na temat charakterystycznych cech wiosny- zjawiska powstawania tęczy.

Dziecko:

·         rozwija umiejętność uważnego słuchania;

·         utrwala nazwy kolorów tęczy;

·         dzieli wyrazy na sylaby;

·         wyodrębniania pierwszą głoskę w wyrazach;

·         rozwija sprawności manualne.

 

1. Wiersz- D. Kluska „Przygoda słońca z chmurkami”

Dziś bardzo wcześnie rano radosne słońce wstało.

Zagrzało, zaświeciło, grzecznie się przywitało.

I wstały też dwie chmurki, słoneczko na nie zerka...

Chcą się bawić w kolory? Czy może jednak w berka?

 

Wskoczyło więc za chmurki, te nagle pociemniały

i z nieba spadł na ziemię wcale nie taki mały

deszcz, co kałuże rozlał i rzece dodał siły...

I pomyślało słońce: „Co one narobiły?!”

 

„Jak wyjść? Co zrobić teraz?”- wciąż biedne się zadręcza.

Wreszcie się odważyło... Ach, jaka piękna tęcza!

Mieni się kolorami i wznosi się wysoko,

a rozbrykanym chmurkom słoneczko puszcza oko.

 

 

Pytania do wiersza- zwracamy uwagę na posługiwanie się pełnymi zdaniami.

-        Co robiło słońce i chmury?

-        Co się stało gdy słońce wyjrzało zza chmur?

-        Czy widziałeś tęczę? Jaka ona jest? Jakie ma kolory? (czerwony, żółty, pomarańczowy, zielony, niebieski, fioletowy)

 

-        Dzielimy na sylaby wyrazy: tęcza, czerwony, żółty, pomarańczowy, zielony, niebieski, fioletowy.

-        Jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu: słońce, deszcz, pogoda, okno, kolory.

 

2. Zabawa rytmiczna „Wiosenne rytmy”

Układamy na dywanie rytm jaki dziecko ma odtworzyć np. łyżka oznacza tupnięcie, książka oznacza obrót, autko – klaśnięcie. Wykorzystujemy przedmioty, które mamy dostępne w domu i nadajemy im znaczenie. Dziecko wykonuje określone ruchy według rytmu. Następnie samodzielnie tworzy układ,  który wykonuje opiekun. Długość zabawy jest zależna od zainteresowania dziecka- być może samo będzie szukało kolejnych przedmiotów aby układać nowe rytmy.

 

3. Film przedstawiający zjawisko podwójnej tęczy (2 minuty)

https://www.youtube.com/watch?v=8LaCtL6ApSw

Dziecko swobodnie wypowiada się na temat filmu, utrwala kolory tęczy.

 

4. Praca plastyczna.

Drukujemy ostatnią stronę i wykonujemy pracę plastyczną- możemy wykorzystać bibułę, plastelinę, farby,  papier kolorowy (jeśli mamy dostępne w domu) lub po prostu kredki. Mile widziane łączenie kilku technik.

Zachęcam do podzielenia się pracą dziecka- poprzez zrobienie zdjęcia/ skanu jego pracy i wysłanie na przedszkole35sos@interia.pl